Tanec a móda ako sme ich ešte nevideli
Pilotný ročník Fashion Balletu ´22, projektu, ktorý prepojil balet a módu, odštartoval v máji tohto roku. Predstavenie sa skladalo zo štyroch kreatívnych výstupov, na ktorých spolupracovali slovenskí návrhári a choreografi. Účelom podujatia je vytvoriť priestor pre vznik pôvodnej tvorby v rámci prepojenia tanca a módy, podpora pre mladých slovenských návrhárov a choreografov.
Prvá choreografia ICARUS vznikla v spolupráci mladej slovenskej choreografky pôsobiacej v zahraničí, Kristíny Paulin, a módneho dizajnéra Martina Hrču. Ich spoločné dielo Icarus je inšpirované gréckym mýtom o Daidalovi a Ikarovi, ktorý obrazne poukazuje na príliš veľké a krehké ambície a pýchu. ,,Moje dielo je tom, že je dobré, ak má človek ambície, musí však byť opatrný, lebo priveľké ambície ho môžu aj zničiť. Je dôležité vedieť vnímať, aké veľké ciele si dávame a či sme schopní ich dosiahnuť,“ hovorí Kristína Paulin. Kostýmy boli prevedené veľmi originálnou formou; ako povedal sám ich autor: „Snažím sa telo vnímať ako zaujímavý tvar v rámci priestoru a pohybu – to je pre mňa asi najväčšou výzvou.“
Koncept celého diela bol dobrý, ale úprimne povedané, jeho ideu som naozaj musela vo vystúpení hľadať, bola vyjadrená vo veľkom inotaji, pre neskúseného diváka či diváčku to bola náročná choreografia.
Druhou choreografiou bolo komorné dielo choreografa Lukáša Timuľaka a dizajnéra Borisa Hanečku. „Inšpiráciou bola samotná téma spájania tanca a módy,“ hovorí Timuľak o duete TWO. Čierno-biele kostýmy umocňovali tému spojenia protikladov do jedného celku.
Osobne sa mi najviac páčila práve táto choreografia. Hudba (Henry Vega a George Friedrich Händel) krásne dopĺňala pohyb. Tanečníci Olga Chelpanova a Adrián Szelle predviedli skvelý výkon, naozaj som cítila tú emóciu, ktorú chceli autori vyjadriť.
Autormi tretej choreografie UNLIKE boli Adrian Ducin a Pavola Dendis. Choreograf povedal na margo diela: „Inšpiroval som sa prirodzenosťou a individuálnymi črtami každého človeka, túžbou odlišovať sa, byť v niečom iný ako ostatní, no zároveň strachom odhaliť sa. Témou diela je hľadanie vlastnej originality...“
Kostýmy mali akoby dve vrstvy. Prvú čiernu, pod ktorou sa skrývala druhá, farebná. Každý zo štyroch tanečníkov mal iný originálny odev. Farebne však boli veľmi podobné, možno by som skúsila použiť kontrastnejšie farby. Inak sa mi toto predstavenie páčilo, ale nie je to to prvé, na čo si spomeniem, keď sa spätne pozerám na tento večer.
Na záver sa nám predstavili Roman Novitzký a Lukáš Krnáč s veľmi živým a netradičným dielom EXTRAVAGANZA,inšpirovaným osemdesiatymi a deväťdesiatymi rokmi. Výsledkom bola jedinečná tanečná fashion show, v ktorej sa predviedlo desať tanečníkov – každý v inom outfite a inej farbe. „Chcel som, aby si to užili tanečníci, výtvarník a aj ja. Zaujímalo ma, kam sa až dá v choreografii a pohybe zájsť, bola to trošku bláznivá cesta,“ hovorí Novitzký a ja s ním úplne súhlasím. Predstavenie som si užila, retro koncept bol zaujímavý nápad, riešenie kostýmov veselé a oživené mnohými doplnkami, napríklad klobúk, tenisky, ľadvinka alebo ponožky. Hudba bola klasikou 80. rokov, ako napríklad Prince a George Michael.
Projekt Fashion Ballet ´22 bol pre mňa novou skúsenosťou, doteraz som vôbec nevnímala prepojenie medzi módou a baletom v týchto súvislostiach, a tak som už teraz zvedavá na ďalší ročník, ktorý bude mať premiéru v júni roku 2023.