FASHION BALLET ´22 (BALET SND, 2022)

Projekt Baletu SND – Fashion Ballet ´22 prepojil pôvodnú tvorbu štyroch mladých choreografov a štyroch renomovaných módnych dizajnérov. Móda a balet vytvorili inšpiratívnu fúziu, ktorej výsledkom bola divadelná exkluzivita a progresívnosť v tanečnej tvorbe. Štyri pôvodné choreografie večera Fashion Ballet boli štýlovo, hudobne, aj choreograficky rôznorodé. Námetom k choreografii Icarus bol grécky mýtus o Ikarovi a Daidalovi. Literárne námety sú často východiskom tvorby Kristíny Paulin, bývalej tanečnice Hamburského baletu, ktorej dal prvú choreografickú príležitosť John Neuimeier. Spolu s Martinom Hrčom, absolventom VŠVU v Bratislave, sa sústredila na symboliku, ideu príbehu a posolstvo, ktoré pretavila do tanca. Lukáš Timuľak, bývalý tanečník Nederlans Danse Theater, dnes uvádza svoje diela v prestížnych európskych súboroch. Pre jeho tvorbu je typické práve prepájanie žánrov a hľadanie nových spôsobov vyjadrovania. V diele TWO na hudbu Henryho Vegu spolu s popredným slovenským módnym tvorcom Borisom Hanečkom skúmali možnosti spájania a prienikov v choreografii, hudbe, kostýme a pohybe. Choreograf Adrian Ducin, ktorý má na svojom konte už niekoľko komorných diel pre SND, sa inšpiroval jedinečnosťou každého človeka, a zároveň strachom odhaliť sa. Jeho koncept podporili návrhy mladého tvorcu Pavla Dendisa. Pohybovo sa od klasického rukopisu najväčšmi vzdialil Roman Novitzký, tanečník a choreograf, prvý sólista Stuttgart Balett. Spolu s tanečníkmi prekročili hranicu baletného štandardu a ich tvorivý proces sa miestami menil na  trochu bláznivú, prekvapujúcu módnu show. Autorom kostýmov inšpirovaných 80. a 90. rokmi bol mladý módny dizajnér Lukáš Krnáč, absolvent Ateliéru dizajnu odevu na Univerzite Tomáša Baťu v Zlíne. Ďalší projekt Fashion Ballet dá opäť priestor mladým tvorcom na jar 2023.

Premiéra: 26. a 27. mája 2022, nová budova SND

Extravaganza
Extravaganza  007