Autor: Radka Dzurčaninová, Prešov, 15 rokov

(Bez) Mocní

Divadelná hra nezávislého divadla DPM z Bratislavy, ktorá nesie názov (Bez)mocní, vo mne zanechala naozaj zmiešané pocity. Bolo to predstavenie so silným posolstvom, ktoré mi utkvelo v pamäti. Dlho som premýšľala a postupne som v tejto hre nachádzala stále hlbšie a hlbšie myšlienky, metafory a isté prvky ponaučenia. Táto inscenácia nás upozorňuje napríklad na to, že ak sa vydáme nesprávnym smerom, môžeme spadnúť až na dno, a že v neposlednom rade sa musíme naučiť byť sami so sebou/samé so sebou. Ak neprijmeme sami seba a nenaučíme sa milovať sa takí, akí/aké sme, nikdy nebudeme vedieť milovať ani nikoho iného. Hra odkazuje aj na ťažký život v spoločnosti, časté pocity bezmocnosti či isté výkriky do tmy.

Predstavenie sa nesie skôr v pochmúrnom prostredí a negatívnom duchu. Striedajú sa tu záblesky nádeje a upadnutie do bezmocnosti. Osobne som si zapamätala najmä časť, v ktorej bolo znázornené, že ak sa budete chcieť odvďačiť okoliu a budete chcieť byť dostatočne dobrý/dobrá pre druhých (celkovo pre okolie), svojou prácou nikdy všetkých neuspokojíte. Je preto dôležité myslieť na to, že veci robíte v prvom rade pre seba, a nie pre druhých. Tiež som si spätne vybavovala výstup, v ktorom herci a herečky stvárnili nezdravý vzťah muža a ženy – muž psychicky aj fyzicky ženu týral, ubližoval jej, no tvrdil, že to je jeho prejav lásky, a ona od neho nevedela odísť.

Veľmi sa mi páčilo, ako bol do inscenácie prostredníctvom videoprojekcie zakomponovaný Island. Predstavoval akési vysnené miesto, útek pred realitou, miesto, kde sa bude mať každý dobre, kde nebude vnímať svoje problémy a kde sa skryje pred svojimi závislosťami. Nesmiem zabudnúť podotknúť, že pohyb sa popri slove stal dôležitým vyjadrovacím prostriedkom inscenácie a herci a herečky pohybové kreácie zvládali výborne. Scénografia bola veľmi jednoduchá, no s hlbokým významom. Oceňujem využitie videoprojekcie, ktorá hre dodala tú správnu atmosféru. Určite neľutujem, že som svoj voľný čas venovala práve tejto inscenácii a vrelo ju odporúčam aj všetkým tým, ktorí a ktoré majú záujem kvalitne stráviť čas.