MARTIN POLLACK/MICHAL DITTE: AMERICKÝ CISÁR (ŠTÚDIO 12, DIVADLO PÔTOŇ, 2018)

Divadlo Pôtoň v Bátovciach sa pravidelne a programovo veľmi citlivo venuje náročným otázkam týkajúcich sa života našej krajiny a jej obyvateľov a obyvateliek. Inak tomu nie je ani v dramatizácii románu Americký cisár Michala Ditteho podľa rovnomenného románu Americký cisár. Masový útek z Haliče (Kaiser von Amerika. Flucht aus Galizien, 2010) z pera rakúskeho reportéra, spisovateľa a prekladateľa Martina Pollacka v réžii Ivety Ditte Jurčovej. Inscenácia, ktorá vznikla ako koprodukčný divadelný projekt Štúdia 12 a Divadla Pôtoň a ktorá získala ocenenia Dosky 2018 ako Najlepšia inscenácia divadelnej sezóny a Špeciálnu cenu poroty za výtvarný koncept inscenácie pre Ivetu Ditte Jurčovú a Katarínu Cakovú (festival Nová dráma/New Drama 2019), prináša silnú výnimočnú tému masového vysťahovalectva z tých najzaostalejších oblastí bývalej monarchie na prelome 19. a 20. storočia.

Režisérka s realizačným tímom, rovnako ako autor románu, pracujú s danou historickou látkou nanajvýš autenticky. Predkladajú drsný pravdivý príbeh našich predkov o protiklade ich snov o lepšom živote a krutej reality, ktorej napokon museli čeliť, keď sa na svoju cestu vydali. Bezprostredne nás vťahujú do minulosti, aby nastavili zrkadlo našej súčasnosti. Pre našu lepšiu budúcnosť zaplatili naši bratia a sestry najväčšími obetami – stratou domova, rodiny, istoty, ba dokonca aj dôstojnosti. V pote práce čelili strachom, bezútešnej samote, bolesti a napokon často i smrti, rovnako ako ich príbuzní v opustenej domovine. Zdá sa to vzdialené, ako diaľka medzi nimi, a pritom tak nepopierateľne blízke ako naša prítomnosť. Veď čo sa rokmi zmenilo, keď aj dnes tak veľa z nás túži odísť za lepším životom preč, do cudzej krajiny? Hoci v súčasnosti máme možnosť zistiť si potrebné informácie a overiť si, že v Amerike na nás žiaden dobrotivý „americký cisár“ s otvorenou náručou nečaká, nemôžeme si vopred zistiť, aký osud nás v cudzine postretne a šťastie nám nikto vopred nezaručí. Inscenácia odohrávajúca sa pred publikom ako javisková báseň i requiem rezonujúce svojou surovosťou i poetickosťou, pohybovou i výtvarnou štylizáciou, popretkávanými úprimnosťou i hravosťou, nás pozýva na cestovanie nielen po dávnej rodnej zemi, ale i po tajomných zákutiach vlastných myslí a snov. Na vlastnej koži prežívame legendu i dokument o duši nášho národa – našej duši.

Premiéra: 4. 5. 2018, Štúdio 12, Bratislava, 11. 5. 2018, Divadlo Pôtoň, Bátovce

Réžia: Iveta Ditte Jurčová
Preklad predlohy: Michal Hvorecký