Je úžasná! (Činohra SND, 2011)

Komédia Je úžasná! (orig. Glorious!) vyšla z pera dramatika z West Endu a Broadwaya Petera Quiltera (*1965) – jedného z najúspešnejších súčasných autorov komédií, ktorý bol dvakrát nominovaný na Olivierovu cenu (ako Najlepšia nová komédia a Najlepšia nová hra) a ktorého debut na Broadwayi bol nominovaný na tri ceny Tony. Jeho hry boli preložené do tridsiatich jazykov a uvádzané vo viac ako štyridsiatich krajinách. Preslávil sa najmä svojou broadwayskou hrou End of the Rainbow, ktorá bola adaptovaná pre oscarový film Judy (2019) s Renée Zellweger v hlavnej úlohe.

Quilterova hra z West Endu Je úžasná!, ktorá vznikla o vyše desaťročie skôr (2005), je založená na skutočnom príbehu newyorskej socialistky a amatérskej speváčky Florence Foster Jenkinsovej – bohatej vdovy, ktorá absolútne nevedela pri speve intonovať, ale aj tak bola skalopevne presvedčená, že je úžasná speváčka. Vystupovala však väčšinou súkromne pre dôveryhodných priateľov, o ktorých vedela, že sa jej (pre lásku k nej) nebudú posmievať. Súkromne produkovala aj vlastné nahrávky. Vo veku 76 rokov však predviedla krátko pred smrťou legendárne verejné vystúpenie v Carnegie Hall. Quilterov text bravúrne prepája bizarné udalosti a postavy zo života Florence s vicibrenou komediálnou fantáziou autora, o čom svedčí aj skutočnosť, že slovenská inscenácia v réžii Jakuba Nvotu s Kamilou Magálovou v hlavnej úlohe, sa teší diváckej obľube  v rámci repertoáru Činohry SND už jedenástu divadelnú sezónu. Rovnako tak si získala priazeň obecenstva aj filmová adaptácia hry (scenár Nicholas Martin, réžia Stephen Frears) pod názvom Božská Florence (2016), s Meryl Streep ako Florence.

Príbeh o najlepšej „najhoršej speváčke na svete“ sme si s účastníkmi a účastníčkami SMARTheatre pozreli naživo ako odmenu po odovzdávaní absolventských diplomov na konci druhej fázy projektu, ktoré sme si prevzali priamo na doskách SND. Pri diskusii o inscenácii aj filme sme sa, popri ich rozdielnych koncepciách a názoroch na ne, zhodli v tom, že o úspechu tohto titulu svedčí nielen majstrovsky vtipne napísaný text, ale najmä jeho podstata, ktorá sa v inscenácii v Činohre SND zreteľne dostáva na povrch – ukazuje život taký, aký je, a to poriadne (tragi)komický. Ak sa ale na vlastnej „božskej (tragi)komédii“ života rozhodneme dobre baviť a viac smiať ako plakať, a budeme pritom veriť svojim snom, obklopení blízkymi ľuďmi, môžeme (nepočúvajúc názory druhých) žiť šťastne a dosiahnuť všetko, po čom túžime – všetci sme totiž úžasní, aj keď sme možno najhorší...

Premiéra: 24. a 25. 9. 2011

ivana kuxova dorothy kamila magalova florence foster jenkinsova
kamil mikulcik cosma mcmoon ivana kuxova dorothy